آغاز فعالیت Explode
هسته اولیه آشنایی و جرقه اصلی تشکیل گروه به سال 1378 برمیگردد. آشنایی محمد تسوجی و سهیل زرین کلک
ایجاد کننده اولین ارتباط بین آنها بود . تمرینهای اولیه گروه به دلیل تجربه ناکافی و کمبود امکانات مناسب چندان جدی
نبود و تنها به صورت همراهی گیتار الکتریک سهیل و گیتار کلاسیک محمد انجام میشد. این دو در روزهای آغازین بــه
اجرا و بازنوازی مجموعه ای از کارهای ساده تر گروههایی نظیر متالیکا و نیروانا پرداختند
تمرینهای گروهی با بهبود نسبی تجهیزات به صورت اجرا با دو گیتار الکتریک ادامه یافت تا اینکه فرهاد قراخانی بهار که
از دوستان محمد بود و سهیل نیز از این طریق با وی آشنا شده بود به عنوان نوازنده بیس به گروه اضافه شد. فرهاد در
ابتدا یک گیتاریست بود که بعد از مدتی به ساز بیس علاقه مند شد و از نظر سلیقه موسیقی بیشتر تحت تاثیر سبک
راک و بلوز بود. ترکیب فوق به صورت سه نفره به تمرین و بازنوازی آهنگهای بیشتری از گروههای متالیکا - بلک سبــــث
و آیرون میدن ادامه دادند
فعالیت گروه با این ترکیب سه نفره (محمد : ریتم گیتار / وکالز - سهیل : لید گیتار و
فرهاد : بیس ) مدت نسبتا طولانیی پابرجا بود و اعضای گروه با تمرینهای بیشتــــر و
کسب تجربه بیش از پیش به سمت کار کردن بر روی آهنگهای دشوارتر نیــــز حرکت
کردند . اجرای آثار بازنوازی از گروههایی نظیر مگادث نیز به مجموعه کارها افزوده شد
و اجرای این آثار باعت پیشرفت هرچه بیشتر سبک نوازندگی و تجره آنها شد تا آنجا
که این تجربیات منجر به ساخت اولین آهنگ گروه گشت
Drown - اولین آهنگ اریجینال
اولین آهنگ گروه بیشتر بر مبنای ریفهایی با حال و هوای موسیقی هارد راک
ساخته شده است . ایده اصلی این آهنگ اولین بار به ذهن سهیل رسید و پس از
اینکه او مجموعه این ریفها و ایده کلی را در اختیار محمد و فرهاد گذاشت آن
دو نیز آنرا پسندیدند . تغییراتی جزیی در ساختار مربوط به ریفها - و
همچنین افزودن ملودی ترانه و همچنین لیریکس مربوط به این آهنـگ نیز از
طـرف محمد افـزوده شــد و کار ساخــت این آهنگ به پایان رسید . شعر این
آهنــگ را محــمد به زبان انگلیسی نوشت و عنـوان آن را هم وی تعیین کرد .
تا چنآد ماه این آهنگ به عنوان تنـها کار گروه مطرح بود و در قرارهای
تمرینات گروهی این آهنگ نیز به لیست آهنگهای بازنوازی گروههای دیگر افزوده
شد
در کنار این دو آهنگ هر کدام از اعضا مجموعه ای از ایده ها و ریفهای
مختلف دیگر را نیز ارائه دادند که بعضی از آنها هنوز هم دست نخورده باقی
مانده و از نظر اعضا هنوز در حد یک آهنگ کامل نبوده اند
مدتی بعد از تکمیل شدن و اتمام این آهنگ فرهاد تغییر روش داد و کم کم
از فرم کاری گروه دور و دورتر شد ! علاقه مند شدن وی به سبکهای آلترناتیو
- عــدم تمرین مناسب و مواردی از این قبیل باعث شد که کم کم احساس نیاز به
یک نوازنده بیـس جــدید در ذهن محمد و سهیل به وجود آید . اما قبل از
اینکه حتی آنها به دنبال یک نوازنده جدید باشند خود فرهاد از گروه کناره
گیری کرد و عملا گروه را از حالت عادی خارج کرد . سهیل و محمد که به شرایط
قبل از آشنایی با فرهاد برگشته بودند به مدت کمتر از یک مـاه به صـــــورت
دو نفره تــمـرین کردند و حتی بر سر ساخت چند آهنگ جدید نیز فکـر کردند.در
واقع فاصله مرداد تا شهریور 81 کار به صورت دو نفره دنبال شد و اکثر
تمــرینها و همچنین ایده هایی که در این دوره ایجاد شد تنها مربوط به یک
دوره زمانی کوتاه بود که تمرینها به صورت دو نفره انجام شد . هرچند که این
موضوع از اهمیت و جدیتـی که تمرینهای گروه به خود گرفته بود نکاست
A Holy Saviour!
پس از مدتی کمتر از یک ماه نوازنده جایگزین برای فرهاد انتخاب شد -
حسام افشار که سابقه چند سال نوازندگی گیتار کلاسیک را نیــز داشــت و بعد
از مــدتی به گــیتار بیس روی آورده بود به عنوان نوازنده جدید بیـس به
گــروه افزوده شد و تمرینات گروه مجـددا حالت سابق را پیدا کــرد .افزوده
شــدن حسام منــجر به افــزوده شدن انرژی بیشتری به گروه شد و همچنان که
تمـرین بر روی آهـنگـهـای قبلی و هماهنگ شدن با بیسیست جدید اجرا میشد
ایده های جدیدی نیز عــرضه شد که در ابتدا منجر به نوشتن دومین آهنگ گروه
توسط محمد شد. این آهنگ نیز که همچون آهنگ اول شـعری به زبان انگلیسی دارد
تمی نسبتا متفاوت تر و سنگین تر از آهنگ اول دارد . هرچند در شروع آهنگ از
گیتار الکتریک بـدون افکت استفاده شده و همچنین پایان آهنگ نیز از یک
سولوی آرام استفاده شده اما در قسمت میانی آهنگ شاهد ریفهایی که بیشتر از
آکوردهای پاور و نتهای خفه شده با دست راست تشکیل شده هستیم . فرم کلی این
دو آهنگ شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند و در حال حاضر گروه این آثار را
جزو کارهای ناپخته و ابتدایی خود به حساب می آورند
تغییر جهت دهی در اشعار
با بیشتر شدن تمرینها - افزایش تجربه و بهبود بیشتر تجهیزات حرکــت به سمت آهنگهای سنگین تر ادامه یافت . کار گروه هم در جهت بازنوازی و هم ساختن آهنگهای جدید ادامه یافت . همچنین در بازنوازی نیز کارهای سنگینـتری از گروههایی نظیر مگادث ، اسلیر و سپولترا انجــام شــد . در این زمان و با افزوده شـــدن نــوازنــده بیس جدید سومین آهنگ گروه نــیز ساخته شد . این آهنگ که مانند آهنگ دوم به غیر از سولوی گیتار کامـلا توسط محمد ساخته شده برخلاف دو آهنگ قبلی از شعری فارسی بـهره می جوید . بعد از مدتی بحث بر روی فرم متن نام جنگل مرگ برای ایــن آهنگ انتخاب شد
این آهنگ از تنوع بیشتری در ریفها نسبت به دو آهنگ قبلی بهـره میگیرد . مدتی بعد از ســاخته شــدن این آهنگ ایده ساختن آهنگ چهارم از طرف سهیل مطرح شد و این آهنگ برخلاف دو آهنگ قبلی بیشتر بر اساس ریفهای و سولوهای وی ساخته شده است . آهنگ پنجم گروه نیز با ریفهایی به مراتب سریعتر و با ایده های محمـــد ساخته شده اســت .با اضافه شدن تعداد آهنگها و همچنیــن بازنوازی بیــش از پیش آثار گروههای متــال نیاز به یک نوازنده درامز بیــش از پیش احساس میشد و گروه در جستجوی یک نوازنده درامز مناسب بود
تکمیل اعضاتقدیم به محسن نامجو عزیز با عشق
متالیکا با متال فرق داره؟ با چی
چرا اکثرا فکر میکن موسیقی متال یعنی ؟
45925 بازدید
12 بازدید امروز
27 بازدید دیروز
65 بازدید یک هفته گذشته
Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)
Copyright ©2003-2024 Gegli Social Network (Gohardasht) - All Rights Reserved
Developed by Dr. Mohammad Hajarian